Steg 1 - Värdering

Val av mäklare och kostnadsfri värdering

En försäljning kan starta på flera sätt, men det vanligaste är att du som säljare bokar in ett första möte med mäklaren hemma i din bostad (under Corona-pandemin går det förstås bra att välja videomöte istället). Om du inte redan har bestämt dig för vilken mäklare du vill jobba med, kanske du bokar möten med 2–3 olika mäklare som du tycker verkar bra – ofta baserat på vad du har hört från vänner och bekanta eller kanske läst på nätet.

Förbered dig inför mötet

Det krävs normalt inga stora förberedelser av dig inför mötet. Basfakta som bostadsyta, byggnadsår, gjorda renoveringar och liknande är det förstås bra om du har koll på. Kanske har du också en egen uppfattning om vad som är din bostads största styrkor och svagheter. Fundera gärna igenom hur dina behov och önskemål ser ut – både gällande försäljningen av din nuvarande bostad och på ditt nästa boende (om det inte redan är klart).

Träffa mäklaren hemma hos dig

Under det första mötet får du veta mer om hur en försäljning går till och vad mäklaren bedömer att din bostad är värd. Du får svara på frågor om bostaden, hur du vill att försäljningen ska genomföras och eventuellt vilka önskemål du har på ditt nästa boende. En viktig fråga är hur snart du vill sälja. Till exempel om du är beredd att sätta igång processen med visningar, budgivning och överlåtelse. Om din önskade försäljning istället ligger längre fram i tiden är något av våra Redo-koncept ofta det bästa valet för dig.

Kostnadsfri värdering och rådgivning

Mäklaren kommer under mötet att ta anteckningar, ge dig tips och råd, svara på frågor och göra en värdering av din bostad. Om han eller hon kommer från SkandiaMäklarna betalar du i de flesta fall inget för värderingen. Mäklaren går också igenom vilka styrkor, svagheter och möjligheter din bostad har, vilka åtgärder du kan genomföra för att öka intresset, samt föreslår en strategi för en framgångsrik försäljning.

 

Förtroende för både personen och processen

Under mötet bör du passa på att ställa dina egna frågor, visa mäklaren runt och berätta så mycket som möjligt om bostaden och dina önskemål. Kontakten och personkemin mellan dig och mäklaren ska kännas bra, och du ska känna förtroende för att mäklaren har vad som krävs för att genomföra en framgångsrik försäljning. Viktigt är också att du bedömer att mäklarens arbetssätt och föreslagna strategi verkar genomtänkta, effektiva och seriösa.

Ditt val av mäklare och uppdragsavtal

Om du redan under det första mötet bestämmer dig för att anlita mäklaren kan du spara tid genom att skriva under det så kallade uppdragsavtalet direkt. Men det vanligaste är att du som säljare vill samla intrycken från mötet eller mötena, och väljer vilken mäklare du vill anlita först någon eller några dagar senare. Under mötet lämnar mäklaren också över en del användbar information, som du kan läsa igenom i lugn och ro inför ditt beslut. En offert från mäklaren får du antingen under mötet eller strax efteråt.

Mäklaren följer normalt upp mötet genom att ringa dagen därpå och fråga hur du känner och om du har några ytterligare frågor. Är du positivt inställd till ett fortsatt samarbete så upprättas ett uppdragsavtal mellan dig och den valda mäklaren.

Uppdragsavtalet är ett skriftligt dokument som reglerar vad mäklaren åtar sig, vilket ansvar som åligger dig som säljare, vilket mäklararvode som ska utgå och en del andra formaliteter som behöver regleras på ett tydligt sätt inför din bostadsförsäljning. Det vanligaste är att den mäklare du har valt kommer förbi på ett kortare uppföljningsmöte för att skriva under avtalet och planera inför fotograferingen, som är nästa steg i processen.

Ett stort och viktigt beslut

Valet av mäklare är ett stort beslut, så gör det med omsorg. Visst kan du vinna tid genom att mäklaren får uppdraget snabbt, men det viktigaste i de flesta fall är att du väljer den mäklare du känner störst förtroende för och som du bedömer kommer göra jobbet bäst. Tänk också på att du oftast får vad du betalar för. Att välja mäklare enbart baserat på lägst arvode blir sällan en god affär, eftersom bostadens slutpris är betydligt mer avgörande.

 

Vet du vad din bostad är värd?

Bjud hem din lokala mäklare för att få koll på värdet av din bostad.  

Steg
  1. Nuvarande steg 1
  2. 2
  3. 3

Påbörja din kostnadsfria värdering här

Ikon: Tack för din bokning!

Tack! Inom kort kommer någon av våra duktiga mäklare att kontakta dig.

Steg 2 - Fotografering

Bostadsbilderna är viktiga för att kunna skapa bra säljmaterial och marknadsföring av din bostad. Det krävs ett nära samarbete mellan mäklaren och fotografen för att få bra bilder.

Läs mer