4. Marknadsföring och matchning

Idag är det i hög grad digital marknadsföring som gäller. Vissa mäklarkontor har av hållbarhetsskäl till och med börjat med pappersfria visningar – även om det alltid går att be om en utskrift av det digitala materialet före eller efter visningen.

Prospektet både säljverktyg och faktabas

Basen i marknadsföringen, även den digitala, är det klassiska prospektet. Foton, planlösning, tekniska fakta och texter om bostaden paketeras i en snygg broschyr (prospekt), som kan användas digitalt, skrivas ut och vid behov även tryckas. Prospektet är viktigt både som säljverktyg och faktabas, och ska därför godkännas av säljaren innan det ges till spekulanter.

Objektsannonsering och riktade aktiviteter

Ett snyggt och säljande prospekt kompletteras med objektsannonsering på de största bostadssajterna (Hemnet, Booli och Boneo) samt på SkandiaMäklarnas egen webbplats. Objektsannonseringen kompletteras hos SkandiaMäklarna även med riktade annonser i sociala medier och ett effektivt annonsnätverk. Allt för att aktivt nå ut till rätt spekulanter.

Andra verktyg som ofta används är skyltning i butiksfönster i närområdet, Till salu-skyltar och visningsskyltar i gatumiljön, direktreklam eller en kort säljande film om bostaden.

Effektiv matchning mot spekulantregistret

SkandiaMäklarna har också ett så kallat CRM-system (Customer Relationship Management) med potentiella spekulanter och deras önskemål, som matchas mot den aktuella bostaden. Vid matchning skickas ett mejl med länk till mer information om bostaden till alla de potentiella spekulanter som har angett att de önskar sådan marknadsbevakning.

Tillsammans skapar de här olika verktygen och marknadsföringskanalerna i de allra flesta fall ett stort intresse för bostaden, vilket i sin tur lockar fler spekulanter till visningen.

Nästa steg: Visning