2013-02-19

Köpläge för fjällstugor

Nu drar fjällsäsongen på allvar igång och för den som drömmer om en egen fjällstuga råder just nu köpläge. Det visar av SkandiaMäklarnas undersökning Mäklarforum där 60 procent av mäklarna tror att priset för fjällstugor kommer sjunka med 5-10 procent de kommande månaderna. Lika många (60 procent) tror att utbudet av fjällstugor till salu kommer att öka. Vidare visar undersökningen att den genomsnittlige fjällstugeköparen är 35- 45 år gammal och är redo att betala runt 1,4 mkr för en stuga i fjällen.

Mäklarforum är SkandiaMäklarnas återkommande undersökning där mäklarna uppskattar prisutveckling och andra trender på bostadsmarknaden. Undersökningen genomfördes första veckan i februari 2013 Resultatet är baserat på uppskattningar från de SkandiaMäklare på kontor som säljer fjällstugor (Sälen, Östersund, Umeå och Falun). Underlaget är baserat mäklarnas samtal med över 110 spekulanter.

De prisprognoser som mäklarna levererar visar att 20 procent tror på stillaliggande priser och 20 procent tror på en svag ökning med upptill 5 procent. Majoriteten av mäklarna (60 procent) tror dock att priserna på fjällstugor kommer sjunka med 5-10 procent de kommande månaderna.  Vidare spås en ökning av saluförda fjällstugor den kommande perioden, det menar 60 procent av mäklarna medan 40 procent tror att nivån blir som förra året.

- Det är oftast semesterboendet som får stryka på foten först när det blir sämre tider. Jag tror att det kan vara ett bra köpläge för fjällstugor nu om man ser det på lite längre sikt och inte behöver sälja med vinst inom kort, säger Fredrik Helmstrand, VD på SkandiaMäklarna.

Undersökningen visar att det i regel tar ett år innan spekulanten slår till och köper en fjällstuga och att man då har tittat på ungefär sex objekt innan. Majoriteten av fjällstugeköparna är beredda att betala mellan 1,3 -1,45 mkr för en stuga och 75 procent håller sig till den nivån medan övriga betalar cirka 20 procent mer. Den absolut billigaste fjällstugan i anslutning till en skidort kostar uppskattningsvis 750 000 kr men är då en enklare stuga av fritidshuskaraktär och inte med toppläge.

Närhet till liftsystem och bastu är viktiga faktorer för fjällstugespekulanten. Dock är åretruntstandard och öppen spis de faktorer i fjällstugan som värderas högst (se ranking nedan).

Prisprognos för fjällstugor
• 20% av mäklarna tror på stillaliggande fjällstugepriser
• 20% av mäklarna tror på fjällstugepriserna kommer öka med 0-5%
• 60% av mäklarna tror att fjällstugepriserna kommer sjunka med 5-10%

•  Den absolut billigaste fjällsugan kostar 750 000 kr (snittpris). Detta är ett uppskattat värde för en enklare fjällstuga av fritidshuskaraktär med indragen el och avlopp. Inte med bästa läget men i anslutning till skidort.

Utbud och spekulanter
• 60% av mäklarna tror att utbudet av fjällstugor till salu kommer att öka med mellan 10- 20%
• 40% av mäklarna tror att nivån blir som i fjol

• Genomsnittet för antalet spekulanter/objekt är 15-20 st.

Fjällstugespekulanten...
• Är 35-45 år gammal
• Letar i snitt drygt ett år efter rätt stuga innan man slår till
• Går i snitt på 5-6 visningar innan man hittar rätt
• Majoriteten av fjällstugeköparna är beredda att betala cirka 1 300 000-1 450 000 kr för en fjällstuga (snittvärde).
• Och när de väl slår till betalar ungefär 75 % det pris de hade tänkt sig medan 15 % betalar cirka 20 % mer.

Värdefaktorer för fjällstuga (rangordnat)
Viktigaste faktorerna för fjällstugeköparen är att stugan är/har (graderat på skalan 1-4, där 1 = inte viktigt och 4 = är mycket viktig):

1. Åretruntstandard (mest viktigt) 3, 8
2. Öppen spis 3,6
3. Skidavstånd till lift och utsikt över fjället 3,2
4. Bastu 3,0
5. Närhet till grannar 2,4
6. Balkong (minst viktigt) 2,0

För mer information kontakta:
Fredrik Helmstrand, VD SkandiaMäklarna 0733- 679900
e-post: fredrik.helmstrand [at] skandiamaklarna.se

Andreas Mühlich, marknadschef, SkandiaMäklarna, 08-410 825 11, 0734-42 46 32
e-post: andreas.muhlich [at] skandiamaklarna.se

SkandiaMäklarna är en av Sveriges största fastighetsmäklarkedjor med cirka 430 medarbetare på 78 kontor. SkandiaMäklarna särskiljer sig genom hög kunskap inom såväl försäljning, marknadsföring som lokalkännedom. Verksamheten spänner över områdena: bostäder, fritidsboende, kommersiella fastigheter samt utlandsboende. Läs mer på www.skandiamaklarna.se